Vær ekte på sosiale medier

Vær ekte på sosiale medier

 

Astrid Valen-Utvik holdt seminaret "#deletro - hvordan fortelle den gode historien" på Trosopplæringskonferansen, og ga deltakerne konkrete tips og råd for å nå frem på sosiale medier.

 

– Hver dag scroller vi 91 meter hver med innhold på sosiale medier!

Slik starter Astrid Valen-Utvik sitt seminar #deletro på Trosopplæringskonferansen 6. november.  Innholdet på sosiale medier som roper etter vår oppmerksomhet former i alt et 91 meter langt teppe, bestående av tekst, bilder og videoer. Og dette er et gjennomsnitt.

– Bare tenk på alt du ser i løpet av en dag, sier hun, og fortsetter:  – Tenk på alt du scroller forbi!

 

Billig, men vanskelig

Astrid Valen-Utvik, rådgiver og eier av Valen-Utvik AS, vet hva hun snakker om. I 2012 ble hun kåret til en av Norges mektigste kvinner innen media og kommunikasjon. I 2017 ble hun kåret til Årets personlighet på Social Media Awards.

– Det er billig å kommunisere på sosiale medier, men det er vanskelig. Derfor må vi skille oss ut.

Foran henne sitter ansatte og frivillige som jobber med barn og unge i kirken. Alle har kommet for å få tips og råd for hvordan formidle sitt arbeids gode historie. Hvordan en skal skille seg ut.

 

 

Vær ekte

– Vi har en tendens til å rope ut, og vi er vant til å bli ropt til, sier hun.

Da mener ikke Valen-Utvik at folk fysisk snakker med høy stemme til hverandre, men at vi på nett blir ropt til, i den 91 meter lange gangen i sosiale medier med personer, politiske partier, kirken, organisasjoner og nyhetsformidlere der alle vil bli hørt.

Hun tror det er lett å bli uekte i formidlingen sin. At en prøver å formidle noe på en måte som brukeren ønsker. Men hun er klar på følgende: – Vi kan alle være rockestjerner for de menneskene som er viktige for oss!

Med det mener hun: vær deg selv på nett. Ikke prøv å være noen andre. Det er det innholdet som selger.

 

 

Personnær kommunikasjon

Blant annet nevner hun følgende punkter som essensielle og strategiske for å nå frem på sosiale medier: – Fortell historier som berører, vis frem menneskene, oppfordre til dialog og vær tilstede i dialogen, variér og overrask!

Det holder nemlig ikke å bruke sosiale medier som en informasjonskanal. Facebook er et sosialt medium, og brukes ofte veldig lite sosialt, med ren informasjon.

Et konkret tips er å bruke personene som er en del av hverdagen en er en del av. Dele deres historie, personligheter og opplevelser. – Jo flere som bidrar, jo flere vil dele, sier hun, når hun snakker om arbeidet med å lage godt innhold på nett.

 

Alle kan brukes

På seminaret #deletro varblant annet korleder og fagansvarlig Line Austrud-Hjelle og diakon Susanne Dommersnes Sivertsen. De likte seminaret veldig godt.

 

 

– Jeg føler meg mer orientert nå om mulighetene og om hvordan vi skal tenke på sosiale medier, sier Austrud-Hjelle.

– Dette skal jeg ta med tilbake til de andre i staben! Det gjelder å ha en felles bevissthet rundt disse tingene, slik at alle kan kjenne at de kan brukes i arbeidet med sosiale medier. Vi trenger flere på laget, og det er vi bedre utrustet til nå, sier Dommersnes Sivertsen.

 

Les også intervjuet med Valen Utvik: Kirken er en skattkiste av gode fortellinger