Det blir energi fra scenen med musikk, fra klassisk guttekor til trommer og salmesang. Det blir et variert program der vi blant annet skal høre om hvordan vi som kirke kan gi videre en tro som bærer gjennom livet. Hvordan møter vi barn og unge i en hverdag med små og store kriser? Hva er, og hvordan forholder vi oss til, influenserteologi? Hva betyr Tro som bærer i møte med psykisk helse og bærekraft? Hvordan kan kirken og organisasjonene samskape med kommunen for å løse utfordringer i samfunnet?
Kirkens samfunnsoppdrag/Samskaping
Hvordan kan kirken bidra til å løse de store utfordringene i samfunnet? Hvordan kan vi samarbeide med andre aktører? I en panelsamtale møtes statssekretær i UD Bjørg Sandkjær, direktør i Norad Bård Vegar Solhjell, biskop emeritus Atle Sommerfeldt og samskapingsprosjektet "TID kafé og landhandel".
Vi drøfter hvordan kirken, med 9000 ansatte og 100.000 frivillige, kan bidra til å nå bærekraftsmålene. Samskaping for å hindre utenforskap er et viktig stikkord i den sammenheng. Det samme er kampen mot moderne slaveri. For kirken skal være der livet leves.
Influenserteologi
Hva slags forkynnelse rettet mot ungdom kommer til uttrykk på sosiale medier? Tiktok, Instagram, Youtube og andre sosiale medier skaper plattformer for alle som har et budskap de gjerne vil dele. Også kristne. I alle fasonger. Hvordan møter vi barn og unge som tror at de som roper høyest i sosiale medier representerer alle kristne?
Influenserteologi har blitt et begrep. Men hva er det? Og hvorfor er det så viktig at vi følger med på hva som formidles av tro på Tiktok, Youtube og andre sosiale medier. Er det skadelig. Ungdommens kirkemøte satte dette temaet på dagsorden i 2021, og oppfordrer oss som jobber i kirken til å bruke disse plattformene slik at det blir et større mangfold av stemmer som blir synlige der.
En tro som bærer gjennom kriser
Alle ønsker vi at barn og ungdom skal erfare en tro som bærer gjennom livet. Hvordan er den troen som bærer gjennom kriser? Siv Bonde i Kirkens Nødhjelp samtaler med Kari Øyen og Pio Ding, kollegaer med lang erfaring fra Sør-Sudan, et land i krise gjennom årtier.
Produsenter
Årets produsent-team er Kristian Sandmark og Mari Cathrine Brostuen Hagen. Sandmark er ansatt på IKO og har lang erfaring med å produsere Trosopplæringskonferanser. Hagen er den ene av IKOs Kirkerotter og har sin erfaring som event-arrangør blant annet fra Fjellhallen på Gjøvik der hun nå har et engasjement som produsent for kulturarrangement.